test2
Alle projecten

De Elburgerbrug

Door de Provincie Flevoland werden ons gevraagd de losliggende slijtlaag op de Elburgerbrug te vervangen door een hoogwaardige tweecomponenten epoxycoating. Tijdens het frezen bleek echter dat het onderliggende betondek er slechter aan toe was dan gedacht, waardoor constructief betonherstel vooraf onvermijdelijk werd. Wat een simpele klus moest zijn, bleek een uiterst gecompliceerde operatie te worden.

De Elburgerbrug: een noodzakelijke verbinding voor Elburg

De Flevopolder is met bruggen, een spoortunnel en een dijk verbonden met het vasteland. De gemeente Elburg maakt het meeste gebruik van de Elburgerbrug omdat veel inwoners in de grote steden aan de overkant werken en boeren land in de polder bezitten. In de afgelopen jaren is de brug al meerdere malen afgesloten geweest in verband met wegwerkzaamheden. Dit tot grote ergernis van de Elburgers. De gemeente legde dan ook zware druk op de provincie om de klus zo snel mogelijk te klaren.

Planning onder druk

De grote druk merkten we doordat we in eerste instantie slechts 4 dagen kregen om de brug af te sluiten en een nieuwe toplaag aan te brengen. Uitloop werd niet getolereerd dus regelden we een bouwtent die de werkplaats droog kon houden. Op dag 1, tijdens het frezen, bleek echter dat het onderliggende betondek er zo slecht aan toe was, dat we er geen toplaag over konden aanbrengen. We konden niet anders dan het werk stil leggen en onze betonspecialist Erik de Leeuw over laten komen om te beoordelen wat er moest gebeuren. Eriks conclusie was dat de gehele betonlaag moest worden weg gefreesd en een nieuwe cementeuze deklaag moest worden aangebracht.

Voorbereiding in twee weken

De overige geplande dagen gebruikten we om het slechte betondek weg te frezen, scheggen te plaatsen en de brug weer onder verkeersmaatregelen te openen voor het verkeer. Twee weken kregen we de tijd om de nieuwe werkzaamheden voor te bereiden. Een van de voorwaarden was dat de 7 meter brede brug niet geheel afgesloten mocht worden en dat we onze werkzaamheden moesten uitvoeren met één rijstrook open.

In samenspraak met Marc Sweep van Verwaard bouwstoffen kozen we ervoor om de betonbanen enkele centimeters te verjongen door de slechte toplaag eraf te frezen. Daarna hebben we de gehele constructie voorzien van een circa 50-80 mm dikke nieuwe betonnen deklaag.
De mortel is in de breedterichting onder afschot gestort. Om de aanrijbelasting richting het beweegbare middendeel van de brug te reduceren is de mortel in de lengterichting aangebracht in een vooraf gesteld sinus-vormig profiel. Hierdoor wordt het verkeer vloeiend over het brugdek geholpen.

Eerder klaar dan gepland

In de eerste week van de werkzaamheden, liepen we door het slechte weer flink uit op planning. We mochten de slagbomen niet van de brug verwijderen, waardoor de bouwtent niet waterdicht was. Door de professionaliteit en ervaring van onze mannen, liepen we in de tweede week weer in op de planning. Uiteindelijk konden we 3 dagen eerder dan gepland de brug weer open stellen voor het verkeer.

Elburg en de Provincie Flevoland blij

Met de oplossing van Possehl kunnen de inwoners van Elburg weer rustig over de Elburgerbrug rijden. Het betondek van de brug kan minstens weer 15 jaar mee en op dat vlak hoeven we ze voorlopig niet meer lastig te vallen met wegwerkzaamheden.
De Provincie Flevoland is blij dat ze ons in eerste instantie hebben ingehuurd voor het aanbrengen van een tweecomponenten epoxy laag, onze expertise in betonherstel kwam in dit project meer dan goed van pas. In de komende 5 jaar gaan ze alle bruggen in Flevoland onderhouden, we gaan vast nog vaak met de provincie samenwerken.

test3
test
22
Portfolio

Laat je inspireren

Possehl Oosterhout is de meest innovatieve partner als het gaat om het verbeteren en opwaarderen van wegen, start- en landingsbanenen industriële vloeren. We bieden duurzame oplossingen voor bekledingen en topcoatings voor vloeren, wegen, fietspaden, landingsbanen, recreatiepaden en bedrijfsvloeren. Zo dragen we bij aan de veiligheid en de beleving van de eindgebruiker.