20190705-Robert-Oosterbroek-Busbaan-Transwijk-004-1125x750
Alle projecten

De rode busbaan Transwijk Utrecht

In het najaar van 2019 is een van de laatste schakels van het Utrechtse OV netwerk, de busbaan Transwijk uitgevoerd. De busbaan Transwijk, staat niet op zichzelf, maar vormt een schakel in een netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Het hele netwerk verbindt de Uithof, het Stationsgebied, busstation De Meern en station Vleuten. De provincie en de gemeente Utrecht willen het openbaar vervoer steeds aantrekkelijker maken door het sneller te laten verlopen. Openbaar vervoer, fietsen en lopen bespaart immers ruimte en helpt de lucht in de stad zo gezond mogelijk te houden.

Ontwerp Busbaan Transwijk

Om te zorgen dat de bussen een goede doorgang hebben en zo min mogelijk gehinderd worden door ander verkeer, zijn er twee onderdoorgangen gerealiseerd. De eerste onder het 5 Meiplein en de tweede onder het Anne Frankplein. Het nieuwe deel sluit aan op de busbaan over de Prins Claus brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Het laatste onderdeel van de busbaan – door Dichterswijk over de Van Zijstweg.

De onderdoorgang bij het Anne Frankplein heeft om onderscheidend te zijn van de openbare weg, een rode kleur gekregen. Possehl bekleedt al sinds 2001 betonnen busbanen in Utrecht met Thermoflex. In tegenstelling tot andere bekledingen, zit de Thermoflex oplossing van Possehl nog steeds goed op deze oudere busbanen en kan nog een paar jaar mee. De gemeente twijfelde er dan ook deze keer niet aan om de busbaan onder het Anne Frankplein met Thermoflex te bekleden.

Werkzaamheden Busbaan Transwijk

Als Possehl hebben meer dan 11.000 m2 cementbeton bekleed. Het bekleden van beton vraagt om wat extra handelingen ten opzichte van asfalt. Zo moet het eerst stofvrij worden gestraald en worden voorbehandeld met een grondlaag. Na uitharding is het oppervlakte bekleed met en afgestrooid met een rood natuurgesteente. Thermoflex behoudt zijn kleur ook na jarenlang gebruik omdat het natuurgesteente door en door gekleurd is.

Wethouder blij

Vanaf 15 juli 2019 rijden inmiddels dagelijks honderden bussen over de speciaal aangelegde busbaan Transwijk. De busbaan is drie maanden eerder dan gepland in gebruik genomen.

Wethouder Lot van Hooijdonk is tevreden met het resultaat: “Het is goed dat het busverkeer vlot door de stad kan rijden en zo ook een goed alternatief kan zijn voor het autoverkeer.”

Volgens planning is het zuidelijk deel van het HOV-netwerk tussen Vleuten en Utrecht centraal eind 2020 gereed. In de wijk Dichterswijk wordt nog een stuk van circa 1000 m busbaan gemaakt en wederom is een Thermoflex op beton met als afstrooimateriaal een rode JFF Porfier 2-3 mm voorgeschreven.

transwijk-utrecht-3
thermoflex-wegdek
Transwijk Utrecht
Portfolio

Laat je inspireren

Possehl Oosterhout is de meest innovatieve partner als het gaat om het verbeteren en opwaarderen van wegen, start- en landingsbanenen industriële vloeren. We bieden duurzame oplossingen voor bekledingen en topcoatings voor vloeren, wegen, fietspaden, landingsbanen, recreatiepaden en bedrijfsvloeren. Zo dragen we bij aan de veiligheid en de beleving van de eindgebruiker.