Rode fietspaden veranderen in blauwe?

Om het onderscheid met de hoofdrijbaan te benadrukken, krijgen fietssuggestiestroken en kruisingsvlakken vaak een kleur. In Nederland en België is dit in het algemeen rood.
Uit vooral buitenlands onderzoek blijkt, dat door kleurgebruik het aantal fietsongevallen in ieder geval verminderd kan worden. Wat dat betreft is het Nederlandse en Belgische beleid dus goed te verdedigen. Maar als er alleen wordt gekeken naar de kleurkeuze, dan is de vraag of onze keuze de juiste was.

 

Kleurenblinden zien geen verschil tussen grijs en rood wegdek

Zo is bijvoorbeeld in Denemarken en Canada onderzoek gedaan naar verschillende kleuren en de effecten daarvan. Het bleek, dat de kleur blauw de meest geschikte kleur is en er minder verkeersongelukken gebeuren bij gebruik van deze kleur. Kleurenblinden zien immers het verschil tussen grijs en rood niet of amper. En ook bij donker of nat weer is het verschil tussen rood en grijs slecht te zien. Ook voor niet kleurenblinden. Bij regen en duisternis is bovendien ook de kleur groen beter zichtbaar dan rood. Reden voor onder meer de Duitse stad Offenburg en het Franse Straatsburg om te kiezen voor groen. En voor Portland en Kopenhagen om te kiezen voor blauw.

Van rood naar blauw?

In Nederland zijn de rode fietspaden inmiddels zo ingeburgerd dat het aanpassen van de kleur enorme verwarring zou veroorzaken. Toch zou het interessant zijn om verder onderzoek te doen naar het kleurgebruik in het verkeer. Als we er maar één verkeersslachtoffer mee kunnen voorkomen door de juiste kleuren te gebruiken, is het effect snel terugverdient.